• EERSTE TRANCHE PLAYING FOR SUCCESS VOORTGEZET ONDERWIJS VAN START

Sinds enkele weken is de eerste tranche Playing For Success voortgezet onderwijs officieel van start gegaan. Daar waar in het verleden al langer de wens werd uitgesproken om het leertraject voor het voortgezet onderwijs aan te bieden, is dat vanaf een aantal weken realiteit geworden. ,,Na een aantal maanden onderzoek en het afstemmen met diverse scholen bieden wij nu ook het PFS traject aan voor het voortgezet onderwijs. De ambitie was er al een geruime tijd, maar dankzij diverse samenwerkingen is dat nu werkelijkheid geworden.” spreekt projectcoördinator educatie Iris de Iongh uit.

Comenius College

De eerste leerlingen die het leertraject voor het voortgezet onderwijs inleiden zijn allemaal afkomstig van het Comenius College in de omgeving van het Van Donge en De Roo stadion. ,,De eerste scholen waar wij een samenwerkingsverband zijn aangegaan zijn de Comenius Colleges in Nieuwerkerk, Capelle, Krimpen en Rotterdam. Wij zijn trots op deze samenwerking en hopen het uit te gaan breiden in de toekomst met meerdere middelbare scholen.” gaat Iris de Iongh verder. Een samenwerking waar algemeen directrice van het Comenius College, Joany Krijt, ook toekomst in ziet. ,,Als een leerling zich niet prettig voelt of niet veel aansluiting heeft bij andere leerlingen, heeft dat directe invloed op de leerprestaties. Wij zetten binnen het Comenius College in op passende ondersteuning voor elke leerling. Het programma van Playing for Success past goed op dit type leerling. Wij hopen daarom dat het hen helpt met meer zelfvertrouwen in hun nieuwe klas te staan en dat ze leren dat ze het leukste zijn als ze dicht bij zichzelf blijven.”

Elke donderdag

,,De afgelopen donderdagen zijn nieuw, uitdagend en energiek geweest. Het voortgezet onderwijs is toch net een tikkeltje anders dan het primair onderwijs. Daarom is de start met 6 leerlingen een mooie begin.” In 13 weken krijgen de leerlingen elke donderdag van 3 tot en met 6 uur les in een WOW-omgeving van het Excelsior Rotterdam stadion. ,,Het programma en het doel hierbij is niet zo zeer anders, maar de benadering van de kinderen gaat op een andere manier. Zij zijn net wat volwassener en je begeleidt hun eigenlijk in het geheel nieuw proces nu zij in een andere schoolsituatie terecht komen. Daarnaast blijven de problemen wel vaak hetzelfde en die probeer je juist te verhelpen.” aldus Iris de Iongh.

Positieve reacties

Dat het leertraject werkt blijkt uit de positieve reacties van zowel de kinderen als de ouders. Zo geven meerdere kinderen met motivatie problemen aan dat zij met veel zin naar het Van Donge en De Roo stadion komen. ,,Het is echt tof om dit te horen van de kinderen zelf. Daarnaast krijg je ook de bevestiging van de ouders. Zo zien ook zij wat voor een unieke kans dit is voor hun kind en merken dat het gedrag van hun kind veranderd.” vertelt Iris de Iongh. Dat de positieve reacties voort komen uit de eerste weken heeft ook te maken met de intensieve persoonlijke begeleiding. Zo wordt de eerste tranche bijna 1-op-1 begeleid door een bevoegd docent en 4 stagiaires HBO studenten Social Work. Het doel is om deze persoonlijke intensieve begeleiding door te zetten voor de kinderen van het VO. ,,In het PO, primair onderwijs, is al veel ervaring met het effect van Playing for Success op het zelfbeeld en vervolgens de schoolprestaties van leerlingen. Deze ondersteuning in een stimulerende omgeving zoals het Excelsior stadion kan ook belangrijk zijn voor leerlingen in de brugklas. De aanpak en het lesmateriaal moeten natuurlijk iets worden aangepast, maar er is al zoveel deskundigheid en ervaring bij de docenten en andere medewerkers van Playing For Success dat het een gemiste kans is als we dit niet inzetten voor de leerlingen in het VO.” sluit Joany Krijt af.